Patroni 2021 konkurs
Drodzy Uczniowie,
proponujemy Wam udział w konkursie “Patroni roku 2021 – Stanisław Lem”:
– najmłodszych zachęcamy do wykonania ilustracji do fragmentu utworu S. Lema,
– starszym proponujemy wymyślenie (własnego) dalszego ciągu podanego fragmentu
lub napisanie opowiadania fantastycznego,
– najstarszym sugerujemy przeprowadzenie wywiadu ze Stanisławem Lemem
lub napisanie recenzji z nieistniejącej powieści (w co bawił się S. Lem)
albo pokuszenie się o napisanie opowiadania fantastycznego.
Szczegóły poniżej:
Regulamin konkursu “Patroni roku 2021 – Stanisław Lem”:
Szkoła Polska w Lille organizuje dla swych uczniów konkurs plastyczno-literacki poświęcony Stanisławowi Lemowi. Uczestnictwo jest dobrowolne. Prace wyróżnione przez jury nauczycielskie zostaną uhonorowane dyplomami i nagrodami.
Termin dostarczania prac (drogą elektroniczną, a przy powrocie do nauczania stacjonarnego – osobiście) upływa z dniem 20 marca 2021 r.
Klasy 1 – 3 sp:
Wykonaj dowolną techniką plastyczną ilustrację o formacie A4 do następującego fragmentu pochodzącego z otworu S. Lema “Bajki robotów”:
Stanisław Lem Bajki robotów – Trzej elektrycerze (fragment)
Żył raz pewien wielki konstruktor-wynalazca, który, nie ustając, wymyślał urządzenia niezwykłe i najdziwniejsze stwarzał aparaty. […] Zamierzał zbudować z wody istoty prawdziwie piękne i mądre, więc krystaliczne. Wybrał tedy planetę, bardzo od wszystkich słońc oddaloną, z zamarzłego jej oceanu wysiekł góry lodowe i z nich, jak z kryształu górskiego, wyciosał Kryonidów. Zwali się tak, bo tylko w przeraźliwym mrozie istnieć mogli i w pustce bezsłonecznej. […] Wszelkie ciepło groziło im zgubą, więc zorze polarne łapali do wielkich naczyń przejrzystych i nimi oświetlali swoje siedziby. Im kto był wśród nich możniejszy, tym więcej miał zórz polarnych, cytrynowych i srebrzystych, i żyli sobie szczęśliwie, a że się nie tylko w świetle, ale i w szlachetnych kamieniach kochali, słynęli ze swych klejnotów. Klejnoty te były z zamarzniętych gazów cięte i szlifowane. […] Niejeden zdobywca kosmiczny chciał posiąść te bogactwa, cała bowiem Kryonia była z największych dali widoczna, migocąc bokami jak klejnot, obracany z wolna na czarnym aksamicie. Przybywali więc awanturnicy na Kryonię, by szczęścia wojennego próbować. Przyleciał na nią elektrycerz Mosiężny, który stąpał, jakby dzwon dzwonił, ale zaledwie na lodach nogę postawił, stopiły się od gorąca i runął w otchłań lodowego oceanu, a wody zamknęły się nad nim i, jak owad w bursztynie, w górze lodowej na dnie mórz kryońskich po dzień ostatni spoczywa. Nie odstraszył los Mosiężnego innych śmiałków. Przyleciał po nim elektrycerz żelazny, opiwszy się płynnym helem, aż mu w stalowym wnętrzu bulgotało, a szron,
osiadający na pancerzu, uczynił go do kukły śniegowej podobnym. Ale szybując ku powierzchni planety rozpalił się od tarcia atmosferycznego, hel płynny wyparował z niego świszcząc, a on sam, świecąc czerwono, na skały lodowe upadł, które zaraz się otwarły. Wydobył się, parą buchając, podobny do gejzeru wrzącego, lecz wszystko, czego się tknął, stawało się białym obłokiem, z którego śnieg padał. Usiadł więc i czekał, aż ostygnie, a gdy już gwiazdki śniegowe przestały topnieć mu na pancernych naramiennikach, chciał wstać i ruszyć w bój, lecz smar stężał mu w stawach i nie mógł nawet grzbietu wyprostować. Do dzisiaj tak siedzi, a śnieg padający uczynił go białą górą, z której tylko ostrze hełmu wystaje. […]
Klasy 4 – 8 sp:
Wykonaj dowolną techniką plastyczną ilustrację o formacie A4 do następującego fragmentu pochodzącego z otworu S. Lema “Bajki robotów” (patrz powyżej).
lub
Dopisz ciąg dalszy do przedstawionego fragmentu.
lub
Napisz opowiadanie pod tytułem “Moje spotkanie z kosmitą”.
Grupa liceum:
Przeprowadź wywiad ze Stanisławem Lemem.
lub
Napisz recenzję z nieistniejącej powieści science-fiction.
lub
Napisz opowiadanie pod tytułem “Moje spotkanie z życiem pozaziemskim”.
Szanowni Państwo, drodzy Uczniowie,
serdecznie dziękujemy za uczestnictwo i godne reprezentowanie naszej szkoły w tegorocznym, 29 finale Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Jesteśmy poruszeni aktywnością naszych Uczniów w działaniu na rzecz polskich szpitali i chorych dzieci. Nasi wychowankowie zbierali pieniądze do puszek, własnoręcznie przygotowywali lub pozyskiwali wspaniałe obiekty na licytacje, dzielili się swoimi talentami i pasją w koncertach i pokazach, a nawet prowadzili aukcję podczas wielkiego finału. Niektórzy w krótkich filmikach wprost polecali szkołę swoim rówieśnikom i ich rodzicom, inni – angażując się w szlachetną akcję WOŚP – byli jej najlepszymi ambasadorami.
Za wszystko to bardzo serdecznie dziękujemy. To nie stopnie i notatki w dziennikach ale właśnie zaangażowanie w zmianę świata na lepsze i wsparcie dla Polski jest dla nas najcenniejszą miarą pedagogicznego sukcesu.
Mamy nadzieję, że jeszcze nie raz połączymy siły, by wspólnie czynić dobro dla tych, za którymi tęsknimy i których kochamy.
Z wyrazami wdzięczności
Grono Pedagogiczne Szkoły Polskiej w Lille